Muistot

Lehti-ilmoitus alkuajoilta

”Jengiä tuli ja meni”
Musiikkialan monitoimimies, saksofonisti Pekka Nissilä Ogeli-opinnoistaan 1970-luvun alussa

”Klasu tuli ja sanoi, että opet polttaa, mutta älkää te polttako.”
Kitaristi Veli-Pekka Vastapuu tupakoinnista Oulunkylän yhteiskoulun tiloissa 1970-luvulla

”Rumpujen soitto oli tuolloin elämässä asia numero 1. Taisin olla 15-vuotias. Kaikki opettajat olivat huippuja, tehokkaita. Ja suhtautuivat työhönsä vakavasti, intohimoisesti. Olihan se uutta Suomessa. Klasu oli tiukka ja turvallinen herra, kunnioitettava ja taitava rehtorina.”
Laulaja Hannele ”Taiska” Kauppinen, oppilas 1972–1975

”Popjazzin käytävällä Klasu nuhteli poikia. Olivat luultavasti tehneet jotain tyhmää. Kurinpito kärsi pienehkön kolauksen, kun Klasun vaimo Seija tuli paikalle ja sanoi hedelmää tarjoten: ’Elä sie Klasu hermostu, ota omena…’ Auktoriteetti ropisi ja pojilla pelko muuttui kikatukseksi.”
– Muusikko Aarne Himberg 1970-luvun opetuksesta

”Raimo Sarkion kitaratunneilla opin lukemaan nuotteja, kun sahasimme William G. Leavittin kirjoja. Ei puhuttu taiteesta. Soitettiin vain nuoteista.”
– Muusikko Ilkka Rantamäki, oppilas 1973–1977

”Hämmästyin, kun taputettiin niin paljon. Se tuntui hurjalta elämykseltä ja energialataukselta. Että ihanko oikeasti nää saattaa jopa tykätä mun soitosta.”
– Tapio Kallio soitettuaan kitarasoolon Popjazzleirin konsertissa 1976

”Jos et sä rupee muusikoksi, niin me tapetaan sut.”
– Upi Sorvali ja Nono Söderberg saksofonioppilas Janne Murrolle

”Perkele, sähän osaat soittaa.”
– Markku Suoknuuti pianisti Iiro Rantalalle Hotelli Hesperian oppilaskonsertissa 1980-luvulla

”Opiskellessa opin musiikista myös niitä asioita, joita en halunnut tehdä.”
– Muusikko Tommi Lindell, opiskelija 1980-luvulla

”Aivan oikeutetusti kyllä!”
– Säveltäjä ja muusikko Jimi Tenor vuoden 1986 saksofonikurssitutkinnostaan, jonka yhteydessä arvosteluraati kehui enemmän taustabändiä kuin Tenoria.

”Kasvoin konsiksella. Isäni [Antero Väisälä] oli Klasun opettaja-kollega ja ystävä jo Oulunkylän yhteiskoulun ajoilta ja kävi usein kuvaamassa oppilaskonserteissa. Itse muistan, kun 9-vuotiaasta alkaen olin mukana kuvaamassa Hotelli Hesperian yökerhossa omalla pienellä kamerallani. Nuo konsertit olivat avainasemassa luomaan pohjaa rakkaudelleni big band -musiikkiin.”
– Matkailun liikkeenjohdon opettaja Sonja Etelävuori

”Bruno Korpelan rumputunneilla juttua riitti niin paljon, että luokassa saattoi olla yksi oppilas lähdössä, toisen tunti vielä kesken ja kolmas oppilas tulossa omalle tunnilleen.”
– Muusikko Mikael Seire

”Nyt miun Tupsu on ihan märkä!”
– Popjazzleirin johtaja Seija Järvinen kajautus leiriväelle 1980-luvun alussa Tupsu-koiran uimareissun jälkeen

”Meinaan tulla hulluksi.”
– Muusikko Juki Välipakan vastaus rehtori Klaus Järvisen tiedusteluun opintojen etenemisestä Kaj Backlundin kurssilla 1990-luvun alussa

”Erittäin inspaava ja hyvä fiilis.”
– Amorphis-kitaristi Esa Holopainen Tommi Pajun (aiemmin Laukkanen) kitaratunneista 1990-luvulla

”Jos äijät osaavat lukea nuotteja, ei kaikkea tarvitse näyttää kitaran kaulalta hitaasti ääni kerrallaan.”
– Children of Bodomin kitaristi Alexi Laiho teoriaopinnoista 1990-luvulla

”Olihan se äänekäs! Se on ensimmäinen asia, mikä hänestä tulee mieleen, mutta hyvin me tultiin juttuun. Olen tosi iloinen siitä, että sain mahdollisuuden opiskella musaa.”
– Laulaja Nina Tapio rehtori Klaus Järvisestä

”Pääsykoe tanssimuusikkolinjalle oli keväällä 1991. Tulin kirjaimellisesti maalta pystymetsästä ja jännitin niin paljon tilannetta, että olin miltei toimintakyvytön. Raadissa oli ainakin Klasu, Olle [Wiberg] ja Ari Siikasaari. Kun sitten myöhemmin kesällä sain PJK:lta postia, jossa kerrottiin, että minut on hyväksytty opiskelijaksi, luulin, että on tapahtunut joku virhe.”
– Musiikkipedagogi Veli-Matti Halkosalmi, opiskelija 1991–1998

”Tulin opiskelijana säveltapailun loppukokeeseen tärisevin askelin. Kerroin Kaj Backlundille, kuinka kurkkuni on juuri nyt vähän kipeä ja ääneni siksi maassa, köh-köh… Kajtsu katsoi minuun ystävällisesti ja totesi: ’Jos osaa, ei tartte selittää!’ Siitä opin valmistautumaan kaikkiin tehtäviin aina huolellisesti, ilman tekosyitä!”
– Muusikko Pasi Heikkilä, opiskelija 1990-luvulla

”Välillä joutui kuuntelemaan tarpeettomasti opettajien omia huolia. Kanslian Hannele Ruotsalainen oli valopilkku, joka jaksoi tsempata.”
– Nimetön palaute PJK:n muistitietokeruussa

”Tunnen talon kun omat taskuni, ja lapsena ja teininä mulla oli omat piilopaikkani, missä luin tai kuuntelin musaa ennen soitto- tai bändituntia. 11–13-vuotiaana taisin olla messissä niin monessa jutussa, että vietin ainakin 4 iltaa viikossa Arabiassa. Popjazzkonsa on tehnyt musta sen, mikä oon.”
– Muusikko Veera-Selina Lajoma, konservatoriossa 1997–2020

”Hengailun pitkä oppimäärä eli verkostoituminen.”
– Laulumentori Jutta Annalan merkittävin opiskelukokemus 1994–2004

”Siinä oppi hyvin omaehtoisen ja itseohjautuvan työn äärelle tekemään uusia juttuja ilman, että kukaan niitä erikseen tilailee tai käskee.”
– Muusikko Lauri Porra 2000-luvun alun Arabian yöt -keikoista

”Leiri on iso perhe, jossa kukaan ei riitele, vaan fiilis on kuin olisi koko ajan oma synttäripäivä.”
– Paula Herkman, Popjazzleirin johtaja

”PJK:ssa oppimistani taidoista on minulle edelleen hyötyä. Nykyiseen virkamiestyöhöni kuuluu paljon asioiden esittelyä ja esiintymisiä erilaisissa tilaisuuksissa. Lisäksi esim. projektityössä auttaa suuresti muusikon keikkatyön organisoimisesta oppimani projektinhallinnalliset taidot.”
– Valtionvarainministeriön suunnittelija Waltteri Heino, opiskelija 2008–2010

”Vieläkin niistä verkostoitumisista on ollut hyötyä!”
– Muusikko Heidi Naukkarinen lauluntekoprojektista European Songbook 2008–2010

”Hei, Johanna, pitäiskö sun miettiä, haluatko sä tehdä tuota capoeiraa vai musiikkia?”
– Linjanjohtaja Tapio Kallion puhelu opinnoistaan luistaneelle laulaja-lauluntekijä Yonalle 2010-luvun vaihteessa

”Nykyisin jos joku mainitsee sanat Toto, Steely Dan tai fuusio, niin tulee heti mieleen Konsa.”
– Musiikintekijä Axel Ehnström, opiskelija 2010-luvun vaihteessa

”Ammatin ja työllistymisen kannalta mulle tärkein juttu opiskeluajalta on ne lukuisat ystävyyssuhteet, jotka syntyi silloin.”
– Muusikko Sami Laakso, opiskelija 2010–2014

”En koskaan unohda lippukomppikisoja, aamunaloituksia, bändikatselmuksia, maratonkonsertteja, Pori Jazzeja ja Jazzkatua, omien projektien kasaamista ja harjoittelua, yksityistunteja ja bändejä, Maailmanloppua ja tapaamiani ihmisiä sekä sitä innostuksen ja inspiraation määrää, jonka tästä kaikesta sai.
– Muusikko Kirsi-Marja Harju, Popjazzleirin oppilas 2009–2012

”Kokeissa soitin Jimi Hendrixin kappaleen Bold As Love. Tausta tuli levyltä, mutta koitin tietysti itse soittaa mahdollisimman tunteikkaasti. Minut arvioiva joukko (Kristian Wahlström ja kumppanit) kovina musadiggareina tarttuivat soittimiin ja soittivat kanssani kappaleen loppuun! Sellaiset jamit heti alkuun – muistan miettineeni, että tämä on ’oikea’ musaopisto.”
– Yrittäjä Tom Efrati, opiskelija 2014–2018

”Kerran olin ainut paikalle tullut opiskelija Mauri Isoahon teoriatunnilla, joten käytimme koko tunnin erään oman kappaleeni tarkastelemiseen. Tunnin päätteeksi olin kiittelemässä Mauria mukavasta tunnista, mutta hän kiittelikin minua ensin.”
– Graafinen suunnittelija Juho Tuomainen, opiskelija 2017–2019


Muistojen lähteinä ovat Pop & Jazz Konservatorion muistitietokeruu 2020–2021, Janne Mäkelän haastattelut 2019–2021 ja monet elämäkertatiedot. Tutkimusaineistot on talletettu Musiikkiarkistoon.