Soitinvalmennus
Soitinvalmennus on tarkoitettu 1–3-luokkalaisille, jotka ovat kiinnostuneita musiikista ja joilla on jo valmiuksia tavoitteellisempaan harrastamiseen. Soitinvalmennuksessa oppilaan instrumentti vaihtuu lukukausittain, jolloin lukuvuoden aikana oppilas ennättää kokeilla kahta soitinta. Tarkoituksena on löytää kullekin oppilaalle mieluisin ja sopivin soitin, jolla jatkaa soitonopiskelua soitinvalmennuksen jälkeen.
Soitinvalmennuksessa oppilaalla on kerran viikossa maanantaisin soittotunti sekä ryhmätunti, musapaja, keskiviikkoisin tai torstaisin. Musapajassa harjoitellaan yhdessä soittamista.
Soitinvalmennuksessa oppilas pääsee kokeilemaan useaa eri soitinta ennen lopullista soitinvalintaa. Kokeiltava soitin vaihtuu lukukausittain. Kun mieluinen soitin löytyy, voi oppilas hakeutua kyseisen instrumentin taiteen perusopintoihin jo ennen kuin täyttää 10 vuotta.
Soitinvalmennuksessa opetettavat soittimet ovat:
- Puhaltimet: huilu, saksofoni, pasuuna, trumpetti
- Kielisoittimet: sähkökitara, sähköbasso
- Lyömä- ja malletsoittimet
Opiskelutavat
Ryhmäopetus on Pop & Jazz Konservatorion soitinvalmennuksessa keskeistä. Soitinvalmennuksessa ryhmiä kutsutaan musapajoiksi. Ryhmät harjoittelevat viikoittain yhdessä sekä esiintyvät konserteissa ja instrumenttimatineoissa.
Musapajatunti on kestoltaan 45 minuuttia ja tapahtuu kahdeksan oppilaan ryhmissä. Musapajassa tutustutaan omaan soitinvalmennussoittimeen ja bändisoittoon, kehitetään vuorovaikutustaitoja ja luovaa ilmaisua. Yhteissoiton lisäksi tutustutaan musiikkiin soiton, laulun ja liikkeen keinoin. Olennaista on omakohtainen aktiivinen musiikin kokeminen.
Soitinvalmennukseen kuuluvat myös kokeiltavan instrumentin soittotunnit, jotka toteutetaan 2–4 oppilaan ryhmissä. Soitinvalmennuksen oppilaat saavat Pop & Jazz Konservatoriolta lainaan puoleksi vuodeksi kerrallaan sen soittimen, jonka tunneilla oppilas käy.
Hakuohjeet soitinvalmennukseen
Soitinvalmennukseen haetaan soveltuvuustestin kautta.
Soveltuvuustestiin ilmoittautuminen on maksutonta. Kun hakuaika on päättynyt, lähetämme sähköpostiisi tiedon soveltuvuustestipäivästä ja -ajasta.
Soveltuvuustesti
Soitinvalmennuksen soveltuvuustestin toteuttaa kaksi opettajaa. Hakija on soveltuvuustestihetkessä ilman vanhempia.Testi sisältää toistotehtäviä: rytmin taputusta sekä pienten melodiapätkien matkimista. Lisäksi hakija voi esittää vapaavalintaisen laulun laulamalla ja/tai soittaa instrumentillaan, jos hakija on jo opetellut soittamaan jotain instrumenttia.
Soveltuvuustestiin kuuluu myös haastattelu jutustelun muodossa. Tarkoituksena on saada selville lapsen omia ajatuksia musiikin suhteen. Ilmapiiri pyritään luomaan mahdollisimman rennoksi ja avoimeksi. Osa soveltuvuustestistä tehdään pienissä ryhmissä.
Soveltuvuustestiä arvioivat opettajat pisteyttävät tehtäväosiot alla olevan taulukon mukaisesti.
- Rytmintoistotehtävät 0–5 pistettä
- Melodiantoistotehtävät 0–5 pistettä
- Laulunäyte 0–3 pistettä
- Ryhmätehtävä:
– hienomotoriikka 0–3 pistettä
– karkeamotoriikka 0–3 pistettä
– uuden asian oppiminen 0–3 pistettä
– soittimen hahmottaminen 0–3 pistettä - Haastattelu, 0–1 pistettä
- Soittonäyte (vapaaehtoinen), ei pisteytystä
Rytmin- ja melodiantoistotehtävissä pisteen kustakin tehtävästä saa, mikäli hakija osaa toistaa kuulemansa rytmi- tai melodiahahmon. Laulunäytteessä pisteitä kertyy sen mukaan, pysyykö hakija laulaessaan sävellajissa sekä kuinka musikaalista äänenkäyttö laulaen on.
Ryhmätehtävä jakautuu useampaan osioon, joiden avulla muodostuu kuva siitä, mikä voisi olla hakijalle sopivin ensimmäinen kokeiltava soitin sekä ryhmä. Haastattelun pisteytyksessä huomioidaan vaikutelma hakijan motivaatiosta ja valmiuksista.
Valintakriteerit
Vapaita oppilaspaikkoja on rajattu määrä. On mahdollista, että hakijalle ei voida tarjota oppilaspaikkaa, vaikka kaikki edellytykset täyttyvätkin. Tällaisessa tilanteessa hakija on jonossa ja sopivan ryhmän löytyessä paikkaa tarjotaan välittömästi. Tämä voi tapahtua missä vaiheessa lukuvuotta tahansa eikä se velvoita ottamaan paikkaa vastaan.