Musiikkileikkikoulu 0–6-vuotiaille
Musiikkileikkikoulu on 0–6-vuotiaille suunnattu iloinen ja leikkimielinen, mutta myös tavoitteellinen musiikkiharrastus. Musiikkileikkikoulussa harjoitellaan musiikin perusasioita laulaen, lorutellen, liikkuen, soittaen, kuunnellen ja improvisoiden.
Musiikkileikkikoulu eli muskari on musiikkiharrastus kaikille lapsille ja heidän aikuisilleen! Musiikkileikkikoulun voi aloittaa Pop & Jazz Konservatoriossa jo vauvana ja jatkaa aina kouluikään asti. Sen jälkeen lapsi voi hakeutua muiden musiikkiharrastusten pariin Pop & Jazz Konservatoriossa.
Musiikkileikkikoulun opetuksessa korostuu musiikin tekemisen ja kokemisen ilo. Pop & Jazz Konservatorion musiikkileikkikoulun opetuksessa tuetaan oppilaslähtöisesti lapsen henkistä kasvua, ilmaisua ja sosiaalisia taitoja. Opetus on tavoitteellista, tasolta toiselle etenevää musiikkikasvatusta. Tavoitteet etenevät lapsen kehitysvaiheen ja musiikillisten taitojen mukaan. Vaikka taustalla on selkeät tavoitteet, on tärkeintä muskarissa tutustua musiikin maailmaan rennolla otteella ja ilon kautta!
Alle kouluikäisten muskariryhmät
Pop & Jazz Konservatoriossa on tarjolla muskariryhmiä erilaisille ja eri ikäisille lapsiryhmille.
Perhemuskari, lapsi + aikuinen
Perhemuskarissa tutustutaan laulun ja leikin kautta musiikin elementteihin yhdessä oman aikuisen kanssa. Perhemuskariin voi tulla vanhemman, isovanhemman tai muun lähipiiriin kuuluvan kanssa.
- Vauvat
- 1-vuotiaat
- 2-vuotiaat
Leikkiryhmät 3–6-vuotiaille
Leikkiryhmässä totutellaan musisoimaan yksin ja yhdessä laulun ja leikin keinoin. Ryhmissä ollaan ilman omaa aikuista.
- 3-vuotiaat
- 4-vuotiaat
- 5-vuotiaat
- 6-vuotiaat
Sisarusmuskari
Sisarusmuskari on perhemuskaritunti, jossa tunnilla voi olla mukana useampi sisarus aikuisen kanssa. Tunnit tarjoavat mahdollisuuden yhdessä musisointiin.
- Sisarukset 0–4-vuotta
- Sisarukset 3–6-vuotta
Soitinmuskari 5–7-vuotiaille
Soitinmuskarissa soittimeen tutustuminen tapahtuu elämyksellisesti. Tunneilla soitetaan oman soittimen lisäksi myös muita melodia-, rytmi- ja bändisoittimia ja harjoitellaan yhdessä soittamista, yhteisen sykkeen löytämistä ja soittokavereiden kuuntelemista.
Soitinkarusellissa eli soitinkokeilussa lapsi tutustuu useampaan soitinmuskarisoittimeen, kuhunkin noin 6–7 viikon ajan. Soitinkaruselli voi toimia apuna mahdollista omaa myöhempää soitinvalintaa pohtiessa.
Soitinmuskarit:
- Kantele
- Kitara
- Lyömäsoittimet
- Nokkahuilu
- Piano
- Ukulele
- Soitinkaruselli
Päiväkotimuskari
Usein musiikkileikkikoulu tai muut harrastukset ovat päiväkodin jälkeen. Päiväkotimuskarissa Pop & Jazz Konservatorion opettaja tulee pitämään tunnit päiväkotiin sovittuina päivinä. Päiväkotimuskarin etu on muun muassa se, että päiväaikaan lapset ovat vireimmillään ja oppiminen on helpompaa, eikä lapsia tarvitse lähteä kuljettamaan musiikkiharrastuksen pariin pitkän päiväkoti- ja työpäivän jälkeen.
Päiväkotimuskareissa noudatetaan musiikkiopiston varhaisiän musiikkikasvatuksen opetussuunnitelmaa huomioiden myös päiväkodin toiveet. Halutessaan päiväkodin henkilökunta voi osallistua tunneille lasten kanssa ja näin myös päiväkodin henkilökuntaa saa ideoita ja vinkkejä päiväkodin musiikkikasvatukseen.
Miten musiikkileikkikoulu vaikuttaa lapsen kehitykseen?
Vauvat
Nykytutkimus osoittaa, että jo vastasyntynyt vauva on taitava musiikin ja rytmin kuuntelija. Vauva kuuntelee tarkasti erityisesti äidin laulua ja puhetta, sekä kykenee huomaamaan rytmissä ja melodiassa tapahtuvat pienetkin erot. Oman vanhemman laulu on lapselle tärkein äänimaisema.
Perhemuskarissa tuetaan lapsen ja aikuisen välistä vuorovaikutusta syli- ja kosketusleikein sekä kannustetaan ja innostetaan aikuista ottamaan katsekontaktia lapseen. Tunneille luodaan rauhallinen tunnelma ja kuunteluympäristö, joka antaa lapselle tilaa havainnoida sekä kokeilla asioita itse ja omassa tahdissaan.
1-vuotias
1-vuotias tahtoo tutkia maailmaa ja ympäristöään aktiivisesti liikkuen. Tätä intoa tuetaan muskarissa musiikkiliikunnan keinoin: opettelemalla erilaisia tansseja, löytämällä erilaisia tapoja liikkua: esimerkiksi kävellen, juosten, ryömien, kontaten, kierien, pyörien ja pomppien.
Lapsi harjoittelee tekemään asioita itse. Sorminäppäryys sekä silmän ja käden yhteistyö kehittyy. Hienomotoriikka kehittyy mm. soittimia käsitellessä: lasta rohkaistaan itse kokeilemaan soittamista yhdessä ryhmän kanssa (esim. marakassit, kapulat, rummut, kulkuset, laattasoittimet ja oma keho). Käsien motoriikan kehittyminen ja iloinen yhteissoittokokemus luovat hyvän perustan hyvän musiikkisuhteen kehittymiselle.
Laulutaito ja puhe jatkavat kehittymistään. Lapsi kokee laulujen, lorujen ja musiikin riemun ja sykkeen laulaen, liikkuen, körötellen, taputtaen ja soittaen niin itse tehden kuin aikuisen kanssa yhdessä. Monia eri aistikanavia (kuulo, näkö, tunto ja tasapaino) sekä monipuolisia työtapoja käyttäen musiikin oppiminen on moniulotteista ja opitut asiat painuvat tehokkaasti sekä lihasmuistiin että aivojen pitkäkestoiseen muistiin.
Musiikki aktivoi aivoissa tunteita käsitteleviä osia ja auttaa lasta tunteiden käsittelyn opettelussa.
2-vuotias
2-vuotias lapsi haluaa kokeilla ahkerasti kaikenlaisia asioita, joita muutkin lapset ja aikuiset tekevät. Lapsi haluaa leikkiä muiden lasten kanssa, mutta ei vielä kuitenkaan kunnolla hallitse yhteistoimintaa. Liikkuvaa ja motorisesti vauhdikkaasti kehittyvää lasta kannustetaan toimimaan yhä itsenäisemmin osana ryhmää ja opetetaan seuraamaan ja noudattamaan yhteisiä ohjeita. Lapsi on kiinnostunut kaikesta mitä aikuinen tekee ja haluaa olla kaikessa mukana. 2-vuotias alkaa käyttää mielikuvitustaan.
Lapsi yhdistää sanoja lauseiksi vähitellen ja oppii ymmärtämään kielen sosiaalisen luonteen. Laulujen sanat tarttuvat ja lapsi tapailee lauluja jo reippaastikin. Musiikkileikkikoulu kartuttaa laulu- ja loruvarastoa. Musiikkia hahmotetaan edelleen aikuisen kanssa yhdessä, mutta jo enemmän itsenäisestikin.
3-vuotias
3-vuotias lapsi liikkuu ja kiipeilee ketterästi. Muskarissa liikutaan paljon – tämä auttaa purkamaan energiaa keskittymistä vaativien hetkien lomassa.
Lapsella alkaa olla laaja sanavarasto ja hän tuottaa puhetta ymmärrettävästi lapsenomaisia ilmaisuja käyttäen. Lapsi ottaa aktiivisesti osaa keskusteluun ja kertoilee tapahtumista – lapsi myös kiinnostunut erilaisista asioita ja kyselee paljon. Sanavarastoltaan laajemmat ja monimutkaisemmat laulut ja laululeikit kehittävät lapsen sanavarastoa ja puhetta.
Erilaiset rytmiset lorut ovat tärkeitä lapsen puheen kehittymisen tukemiseksi. Loruttelu ja laulaminen auttavat lasta myös selkeämpään artikulointiin sekä kehittävät puheintonaatiota ja muistia.
Erilaiset tarinat, kertomukset, satuhahmot, eläimet, kuvat ja jännittävät leikit tukevat muskarissa lapsen mielikuvituksen kehitystä sekä tunneilmaisua musiikissa. Elämyksien ja kokemuksien kautta, kaikkia aistikanavia ja monipuolisia työtapoja hyödyntäen, oppiminen on monipuolisempaa ja syvempää.
Musiikki aktivoi aivoissa tunteita käsitteleviä osia ja auttaa lasta tunteiden käsittelyn opettelussa. Eri laulujen avulla lapsi voi oppia ymmärtämään eri tunnetiloja. Laulut auttavat lasta myös empatiakyvyn kehittymisessä.
3-vuotiaasta alkaen totutellaan olemaan musiikkileikkikoulussa ilman aikuista (poikkeuksena sisarusryhmät).
4-vuotias
4-vuotiaan motoriikka kehittyy vauhdilla. Kädentaidot ja hienomotoriikka kehittyy ja lapsi harjoittelee mm. kirjainten piirtämistä. Käsien hieno- ja karkeamotoriikka kehittyy myös mm. instrumenttien käsittelyssä ja samalla yhteismusisointitaidot kehittyvät. Muskarissa soitetaan yhdessä ryhmän kanssa esim. marakasseja, kapuloita, rumpuja, laattasoittimia ja boowhackereita.
Kielellinen kehitys edistyy ja puhe alkaa olla selkeää. Lapsi selostaa yhtenäisesti tapahtumia ja kokemuksia. Muskarissa tuetaan puheen kehittymistä, artikulointia, puheintonaatiota ja muistia rohkaisemalla lasta omaa äänenkäyttöön lauluissa ja loruissa.
Lapsi nauttii ikäisestään seurasta ja on yhteistyökykyinen, toisinaan riitainenkin. Lapsi kyselee paljon ”miksi-kuinka-milloin” -kysymyksiä ja hän on kiinnostunut erilaisten sanojen merkityksistä. Lapsi kuuntelee ja kertoo pitkiä tarinoita sekoittaen joskus toden ja mielikuvituksen.
4-vuotias rakastaa roolileikkejä. Tarinat, kertomukset, satuhahmot, kuvat ja jännittävät leikit tukevat muskarissa lapsen mielikuvituksen kehitystä sekä tunneilmaisua musiikissa. Elämyksien ja kokemuksien kautta, kaikkia aistikanavia ja monipuolisia työtapoja hyödyntäen, oppiminen on monipuolisempaa ja syvempää.
Lapsi alkaa ymmärtää oman vuoron odottamisen periaatteen, mutta ei vielä malta. Muskarissa totutellaan olemaan ryhmässä ilman aikuista ja opetellaan myös noudattamaan yhteisiä sääntöjä ja toimimaan osana ryhmää.
Musiikillisesti pyritään löytämään yhteinen syke niin liikkeessä, laulussa, kuin soitossakin. Käsien kehittyneempi hieno- ja karkeamotoriikka mahdollistaa haastavampien kehorytmien käytön. Tunneilla harjoitellaan kaikurytmien ja rytmiostinatojen toistamista – nämä kehittävät mm. lapsen kuuntelutaitoa ja muistia. Musiikkiliikunnassa harjoitellaan haastavampia koordinaatiota kehittäviä liikkeitä ja hahmotetaan tanssin sekä liikkeen avulla musiikin muotoa tarkemmin. Erilaiset kuunteluleikit ja harjoitukset auttavat lasta keskittymään sekä erottelemaan ääniä kuulemastaan musiikista.
5-6-vuotias
5-6-vuotias on motorisesti kehittyneempi, aktiivinen ja taitava liikkuja. Musiikkiliikunnassa harjoitellaan haastavampia koordinaatiota kehittäviä liikkeitä ja harjoitellaan tanssin, liikkeen sekä kuuntelun avulla mm. musiikin muotoa tarkemmin. Tunneilla keksitään omia liikkeitä ilmaisemaan kuultua musiikkia.
Musiikkileikkikoulussa liikutaan, lauletaan, leikitään, soitetaan keho- ja rytmisoittimia sekä kuunnellaan musiikkia tutustuen musiikin mm. käsitepareihin (valssi-marssi, hiljaa-voimakkaasti jne.), tahtilajeihin ja nuottien tavanomaisimpiin aika-arvoihin ja niiden symboleihin (taa-aa, taa, ti-ti, 1/4tauko, taa-aa-aa-aa, tiritiri, tiitiri, tiritii, puolitauko ja kokotauko) kokonaisvaltaisesti.
Lapsen puhe on vuolasta ja usein virheetöntä. Lapsi rakastaa kertomuksia ja esittää niitä yksityiskohtaisesti itse. Muskarissa kehitetään sanastoa ja kartutetaan loru- ja lauluvarastoa uusilla lauluilla sekä kerrataan aiempina vuosina opittuja lauluja. Kehittynyt puhe ja ääntäminen helpottaa laulamista ja laulujen opettelua. Tunneilla lasta rohkaistaan oman äänen käyttöön niin lauluissa kuin loruissakin.
5-6-vuotiaan lapsen yleinen käyttäytyminen on loogisempaa, kontrolloidumpaa ja riippumattomampaa kuin aiemmin. Yhteistyö kavereiden kanssa onnistuu ja muskarissa vahvistetaan ryhmässä toimimisen taitoja mm. yhteismusisoinnilla. Yhteismusisointi auttaa lapsen sosioemotionaalisten taitojen kehittymisessä. Lapsi oppii kuuntelemaan muita ja odottamaan omaa vuoroaan.
Tunneilla harjoitellaan yhteisen sykkeen ja toistuvien rytmisten ostinatokuvioiden säilyttämistä niin liikkeessä, laulussa kuin soitossakin. Yhteisen sykkeen ja ostinatorytmien lisäksi rytmitellään rytmisoittimilla ja melodiasoittimilla.
Lapsia ohjataan myös omaan kokeiluun ja keksimiseen sekä improvisointiin. Lapsi on hienomotorisesti jo valmiimpi kokeilemaan melodiasoittimia.
Musiikki aktivoi aivoissa tunteita käsitteleviä osia ja musiikkia kuunteleva lapsi opettelee huomaamattaan tunnetaitoja Eri laulujen avulla lapsi voi oppia ymmärtämään eri tunnetiloja ja laulut auttavat lasta myös empatiakyvyn kehittymisessä.
Kaikissa ikäryhmissä musiikkileikkikoulu voi herättää rakkauden musiikkiin, joka on parhaimmillaan yksilön oma voimavara läpi elämän ja luo pohjaa tulevia musiikkiharrastuksia varten.