Usein kysyttyä musiikkiharrastuksesta Pop & Jazz Konservatoriolla
Opetusta on tarjolla vauvasta senioreihin.
Muskareita on arkisin pitkin päivää, myös lauantaisin. Muu opetus keskittyy arki-iltapäiviiin ja -iltoihin.
Soitinkaruselli on yksi 5–7-vuotiaiden muskarin ryhmämuodoista. Soitinkarusellissa eli soitinkokeilussa lapsi tutustuu useampaan soitinmuskarisoittimeen, kuhunkin noin 6–7 viikon ajan. Soitinkaruselli voi toimia apuna miettiessä mahdollista omaa myöhempää soitinvalintaa..
Soitinvalmennus on tarkoitettu 1–3-luokkalaisille, jotka ovat kiinnostuneita musiikista ja joilla on jo valmiuksia tavoitteellisempaan harrastamiseen. Soitinvalmennuksessa oppilaan instrumentti vaihtuu lukukausittain, jolloin lukuvuoden aikana oppilas ennättää kokeilla kahta soitinta. Tarkoituksena on löytää kullekin oppilaalle mieluisin ja sopivin soitin, jolla jatkaa soitonopiskelua soitinvalmennuksen jälkeen. Soitinvalmennuksessa oppilaalla on kerran viikossa maanantaisin soittotunti sekä ryhmätunti, musapaja, keskiviikkoisin tai torstaisin. Musapajassa harjoitellaan yhdessä soittamista. Soitinvalmennuksen hakuaika on yleensä vain keväisin.
Lukukauden päättyessä tiedustelemme soitinvalmennuksen oppilailta halukkuutta siirtyä taiteen perusopetukseen. Jos instrumenttivalinta on huilu, lyömäsoittimet, malletit, pasuuna, saksofoni, sähköbasso, sähkökitara tai trumpetti, voi opiskelu musiikin taiteen perusopetuksessa alkaa suoraan ilman erillistä soveltuvuustestiä. Jos valinnaksi osuu erityisen suosittu instrumentti, rummut, piano tai laulu, tulee oppilaan ilmoittautua seuraavaan mahdolliseen soveltuvuustestiin. Testin perusteella täytetään vapaana olevat oppilaspaikat.
Musapaja on soitinvalmennuksen ryhmäopetusta. Musapajatunti on kestoltaan 45 minuuttia ja tapahtuu kahdeksan oppilaan ryhmissä. Musapajassa tutustutaan omaan soitinvalmennussoittimeen ja bändisoittoon, kehitetään vuorovaikutustaitoja ja luovaa ilmaisua. Yhteissoiton lisäksi tutustutaan musiikkiin soiton, laulun ja liikkeen keinoin. Olennaista on omakohtainen aktiivinen musiikin kokeminen.
Pre-AMP on ryhmäopetustunti, bändi. Pre-AMP sijoittuu sisällöltään soitinvalmennuksen musapajan ja taiteen perusopetuksen AMP-opetuksen väliin: ”pre” tarkoittaa edeltävää ja ”AMP” puolestaan tulee sanoista afroamerikkalaisen musiikin perusteet. Toisin sanoen pre-AMP on AMP:ia edeltävä ryhmä. Pre-AMP on kestoltaan viikoittaisesti 60 minuuttia. Toisin kuin AMP-opetukseen, pre-AMP-tuntiin ei sisälly erillistä musiikin hahmotusaineiden tuntia.
AMP tulee sanoista afroamerikkalaisen musiikin perusteet. AMP on taiteen perusopetuksen ryhmäopetusta, jossa sama oppilasryhmä opiskelee yhdessä sekä musiikin hahmotusaineita että yhtyetyöskentelyä. Sama opettaja ohjaa ryhmän toimintaa molemmissa toiminnoissa yhden käyntikerran aikana. AMP tunti on kestoltaan 120 min, josta 60 min bändi ja 60 min musiikin hahmotusainetunti.
Jokaiselle musiikin taiteen perusopetuksen oppilaalle opintoihin sisältyy oman instrumentin opiskelu, hahmotusaineet eli musiikin luku- ja kirjoitustaito, länsimaisen populaarimusiikin historia sekä yhdessä soittaminen. Oman pääinstrumentin lisäksi oppilas voi anoa itselleen sivuinstrumenttien opintokokonaisuuksia.
Perusopetuksen oppilaaksi pyritään valitsemaan oppilas, joka on muodostuvaan ryhmään sopivan ikäinen, sopivan tasoinen, motivoitunut ja sitoutunut. Soittotaito on hyödyksi, mutta mikäli hakija ei ole aiemmin soittanut soitinta, johon on hakemassa, voi hän soittotehtävän sijasta soveltuvuustestissä laulaa tai soittaa jotakin muuta soitinta.
Instrumenttitunnit ovat perusopinnoissa 30 min viikoittain. Pre-AMP-tunnit ovat kestoltaan 60 minuuttia viikoittain. AMP- ja Big Band -tunnit kestävät 120 minuuttia. Syventävissä opinnoissa pääinstrumentin tunnin pituus on 45 minuuttia. Sivuinstrumenttitunnin pituus on aina 30 minuuttia.
Toiveen pääinstrumentin vaihdosta voi esittää jatkoilmoittautumisen yhteydessä. Toive pyritään toteuttamaan, mutta mikäli valinnaksi osuu erityisen suosittu instrumentti, rummut, piano tai laulu, tulee oppilaan ilmoittautua seuraavaan mahdolliseen soveltuvuustestiin. Soveltuvuustestin perusteella täytetään vapaana olevat oppilaspaikat.
Oppilaspaikka voidaan palauttaa, mikäli vapaita oppilaspaikkoja on. Ensisijaisesti oppilaspaikat jaetaan uusille oppilaille.
Yleisesti ottaen oppilaat harjoittelevat omaa instrumenattiaan kotonaan.