Ogeli – Rytmioppia vuodesta 1972

TOIMINTA JA ARVOT
HANKKEET
LAADUN VARMISTAMINEN
ALUMNIT
POP & JAZZ KONSERVATORION TARINA

Pop & Jazz Konservatorio perustettiin Helsingin Oulunkylässä vuonna 1972. Perustamisensa jälkeen Pop & Jazz Konservatorio, tuttavallisemmin Ogeli, on jättänyt lähtemättömän jäljen suomalaiseen musiikkielämään.

Pop & Jazz Konservatorion perusti musiikinopettaja Klaus Järvinen, joka järjesti 1960-luvun jälkipuoliskolla Oulunkylän yhteiskoulun oppilaille koulutuntien jälkeen rock-, pop- ja jazzmusiikin opetusta ja perusti suomalaisen koulumusiikin tiettävästi ensimmäisen big bandin.

Peruskoulu-uudistuksen yhteydessä koulujen musiikkiharrastustoiminta joutui uhan alle. Nuorten himo rytmimusiikin opetukseen oli kuitenkin jo ehtinyt roihahtaa. Klaus Järvinen päätti puolisonsa Seija Järvisen kanssa perustaa Ogelin, Oulunkylän Pop/Jazz Musiikkiopiston, Suomen ensimmäisen rytmimusiikin oppilaitoksen. Toiminta sai valtavasti huomiota. Osa ihaili, toiset vihasivat. Tunteita herätti myös särmikäs rehtori Klaus Järvinen, josta tuli Levyraadin myötä superjulkkis.

Opiston päämääränä oli saada harrastetavoitteisen opetuksen rinnalle ammatillista koulutusta. Tämä unelma toteutui vuonna 1986 ja oppilaitos muutti nimensä Pop & Jazz Konservatorioksi. 

Vuosituhannen vaihteessa konservatorio halusi olla opetuksen laadun edelläkävijä. Valtakunnalliset koulu-uudistukset, digitalisaatio ja muuttuvat musiikkimuodit ovat koetelleet tavoitetta. Konservatorio on ottanut haasteen vastaan satsaamalla osaamiseen ja innovaatioihin niin pedagogiikassa kuin digitaalisuudessakin. Se on kannattanut. Puoli vuosisataa perustamisensa jälkeen Ogeli on vakiinnuttanut paikkansa musiikkikoulutuksen kentällä. Pop & Jazz Konservatorio on nykyisin Suomen johtava ja yksi Euroopan arvostetuimmista rytmimusiikkiin erikoistuneista musiikkioppilaitoksista, jonka kautta ovat kulkeneet huippumuusikot Iiro Rantalasta Alexi LaihoonMaija Vilkkumaasta Saara AaltoonEllinooraan ja Yonaan.

Pop & Jazz Konservatorion koko tarinan vuodesta 1972 vuoteen 2022 voit lukea Janne Mäkelän toimittamasta kirjasta (Mäkelä, J. 2022. Rytmi-oppia. SKS kirjat). Teos on saatavilla kirjastosta ja verkkokaupoista.

Tutustu Pop & Jazz Konservatorion historiaan

Pop & Jazz Konservatorion koulurakennus Oulunkylässä

Toimipaikat

Pop & Jazz Konservatoriolla on historiansa aikana ollut neljä pääasiallista toimipaikkaa: 1972–1985Oulunkylän yhteiskoulu Siltavoudintie 24…

Lue lisää
PJK henkilokunta 1993

Toimijat

Pop & Jazz Konservatorion henkilökuntaa 1999 Pop & Jazz Konservatoriossa on vuosien aikana toiminut satoja…

Lue lisää
Pop & Jazz Konservatorion taipteen perusopetuksen opetustilanne

Opetus

Oulunkylän Pop/Jazz Musiikkiopisto laati ensimmäiset opetussuunnitelmansa vuonna 1974. Opetus jakautui vasta-alkajille tarkoitettuun valmistavaan kurssiin (myöhemmin…

Lue lisää
Klaus Jarvinen ja opettajien ydinviisikko Ogelin pihalla 1980 vaihde

Johto

Pop & Jazz Konservatorio on yksityinen oppilaitos. Sen taustalla on vuosien aikana vaikuttanut kolme eri…

Lue lisää
popjazzleiri 1981 ryhmäkuva

Popjazzleiri

Valtakunnallinen Popjazzleiri on kuulunut konservatorion ohjelmaan heinäkuusta 1971 alkaen – siis jo ennen oppilaitoksen perustamista….

Lue lisää
Soitinvalmennus -95

Muskarit

Opisto aloitti 4–6-vuotiaille suunnatun musiikkileikkikoulun vuonna 1982. Ensimmäisenä opettajana oli Raimo Ahonen. Sirkku Alppiaro-Rautiaisen kaudella…

Lue lisää

Muistoja Ogelista

”Popjazzin käytävällä Klasu nuhteli poikia. Olivat luultavasti tehneet jotain tyhmää. Kurinpito kärsi pienehkön kolauksen, kun Klasun vaimo Seija tuli paikalle ja sanoi hedelmää tarjoten: ’Elä sie Klasu hermostu, ota omena…’ Auktoriteetti ropisi ja pojilla pelko muuttui kikatukseksi.”
– Muusikko Aarne Himberg 1970-luvun opetuksesta

”Raimo Sarkion kitaratunneilla opin lukemaan nuotteja, kun sahasimme William G. Leavittin kirjoja. Ei puhuttu taiteesta. Soitettiin vain nuoteista.”
– Muusikko Ilkka Rantamäki, Ogelin oppilas 1973–1977– Muusikko Aarne Himberg 1970-luvun opetuksesta

”Bruno Korpelan rumputunneilla juttua riitti niin paljon, että luokassa saattoi olla yksi oppilas lähdössä, toisen tunti vielä kesken ja kolmas oppilas tulossa omalle tunnilleen.”
– Muusikko Mikael Seire

”Meinaan tulla hulluksi.”
– Muusikko Juki Välipakan vastaus rehtori Klaus Järvisen tiedusteluun opintojen etenemisestä Kaj Backlundin kurssilla 1990-luvun alussa

”Erittäin inspaava ja hyvä fiilis.”
– Amorphis-kitaristi Esa Holopainen Tommi Pajun (aiemmin Laukkanen) kitaratunneista 1990-luvulla

”Olihan se äänekäs! Se on ensimmäinen asia, mikä hänestä tulee mieleen, mutta hyvin me tultiin juttuun. Olen tosi iloinen siitä, että sain mahdollisuuden opiskella musaa.”
– Laulaja Nina Tapio rehtori Klaus Järvisestä

”Pääsykoe tanssimuusikkolinjalle oli keväällä 1991. Tulin kirjaimellisesti maalta pystymetsästä ja jännitin niin paljon tilannetta, että olin miltei toimintakyvytön. Raadissa oli ainakin Klasu, Olle [Wiberg] ja Ari Siikasaari. Kun sitten myöhemmin kesällä sain PJK:lta postia, jossa kerrottiin, että minut on hyväksytty opiskelijaksi, luulin, että on tapahtunut joku virhe.”
– Musiikkipedagogi Veli-Matti Halkosalmi, opiskelija 1991–1998

”Tulin opiskelijana säveltapailun loppukokeeseen tärisevin askelin. Kerroin Kaj Backlundille, kuinka kurkkuni on juuri nyt vähän kipeä ja ääneni siksi maassa, köh-köh… Kajtsu katsoi minuun ystävällisesti ja totesi: ’Jos osaa, ei tartte selittää!’ Siitä opin valmistautumaan kaikkiin tehtäviin aina huolellisesti, ilman tekosyitä!”
– Muusikko Pasi Heikkilä, opiskelija 1990-luvulla

”Välillä joutui kuuntelemaan tarpeettomasti opettajien omia huolia. Kanslian Hannele Ruotsalainen oli valopilkku, joka jaksoi tsempata.”
– Nimetön palaute PJK:n muistitietokeruussa

”Tunnen talon kun omat taskuni, ja lapsena ja teininä mulla oli omat piilopaikkani, missä luin tai kuuntelin musaa ennen soitto- tai bändituntia. 11–13-vuotiaana taisin olla messissä niin monessa jutussa, että vietin ainakin 4 iltaa viikossa Arabiassa. Popjazzkonsa on tehnyt musta sen, mikä oon.”
– Muusikko Veera-Selina Lajoma, konservatoriossa 1997–2020

”Nykyisin jos joku mainitsee sanat Toto, Steely Dan tai fuusio, niin tulee heti mieleen Konsa.”
– Musiikintekijä Axel Ehnström, opiskelija 2010-luvun vaihteessa

”Kokeissa soitin Jimi Hendrixin kappaleen Bold As Love. Tausta tuli levyltä, mutta koitin tietysti itse soittaa mahdollisimman tunteikkaasti. Minut arvioiva joukko (Kristian Wahlström ja kumppanit) kovina musadiggareina tarttuivat soittimiin ja soittivat kanssani kappaleen loppuun! Sellaiset jamit heti alkuun – muistan miettineeni, että tämä on ’oikea’ musaopisto.”
– Yrittäjä Tom Efrati, opiskelija 2014–2018

”En koskaan unohda lippukomppikisoja, aamunaloituksia, bändikatselmuksia, maratonkonsertteja, Pori Jazzeja ja Jazzkatua, omien projektien kasaamista ja harjoittelua, yksityistunteja ja bändejä, Maailmanloppua ja tapaamiani ihmisiä sekä sitä innostuksen ja inspiraation määrää, jonka tästä kaikesta sai.
– Muusikko Kirsi-Marja Harju, Popjazzleirin oppilas Ogeli-opinnoistaan 2009–2012

Lähteet:
Janne Mäkelä, Rytmioppia – Pop & Jazz Konservatorio 1972-2022

Scroll to Top