Pop & Jazz Konservatorion toiminta ja arvot

TOIMINTA JA ARVOT
HANKKEET
LAADUN VARMISTAMINEN
ALUMNIT
POP & JAZZ KONSERVATORION TARINA

Pop & Jazz Konservatoriossa annetaan musiikkialan harrastetavoitteista taiteen perusopetusta ja ammatillista peruskoulutusta. Tarjolla on myös kaikille avointa lähi- ja verkko-opetusta.

Konservatorion perustehtävä on on kehittää rytmimusiikin osaamista harrastajista ammattilaisiin. Pop & Jazz Konservatorio tarjoaa motivoituneille opiskelijoille mahdollisuuden oman ilmaisunsa kehittämiseen luovassa ilmapiirissä. 

Pop & Jazz Konservatorion toiminta

Pop & Jazz Konservatorion henkilökuntaa esiintymässä konserttisalissa

Musiikkialan ammatillisessa peruskoulutuksessa opiskellaan muusikoiksi tai musiikkiteknologeiksi ja musiikkituotannon ammattitutkinnossa musiikin tuottamisen tai laulun tekemisen osaamisalalla.

Harrastetavoitteisen taiteen perusopetuksen oppilaat saavat musiikista elämäänsä rikastuttavia ja muita pyrkimyksiään tukevia virikkeitä. Konservatoriomme tavoitteena on tukea oppilaiden innokkuutta ja omaleimaisuutta sekä antaa eväitä ryhmätyöskentelyyn, erilaisuuden hyväksymiseen ja suvaitsevaisuuteen.

Pop & Jazz Open on konservatorion oma verkkokauppa, joka mahdollistaa rytmimusiikin opiskelun kaikille – missä ja milloin tahansa, lähtötasosta riippumatta. 

Suunnannäyttäjä ja verkostojen luoja musiikkialalla

Pop & Jazz Konservatorio tekee aktiivista yhteistyötä monella sektorilla vuosittaisen kumppanuusstrategian mukaisesti.

Oppilaitoksemme on rytmimusiikin koulutuksen valtakunnallinen kehittäjä ja suunnannäyttäjä. Toimimme verkostoyhteistyössä myös Suomen konservatorioliiton ja Suomen musiikkioppilaitosten liiton kanssa.

Jaamme osan tiloista, laitteista ja palveluista läheisen yhteistyökumppanimme Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa. Yhteistyömme Arabianrannan alueen muiden oppilaitosten, yritysten ja yhteisöiden kanssa on säännöllistä.

Pop & Jazz Konservatorio tekee musiikkialan ammattiopiskelijoiden työelämäyhteistyöhön liittyvää yhteistyötä useiden Helsingin klubien, kulttuuritalojen, kirjastojen, ravintoloiden ja ohjelmatoimistojen kanssa.

Konservatorio järjestää vuosittain lähes 200 maksutonta konserttia ja muuta esitystä sekä osallistuu muun muassa Arabian katufestivaaliin.

Teemme aktiivista yhteistyötä Helsingin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan kanssa, joka myös rahoittaa konservatoriomme perusopetuksen toimintaa.

Pop & Jazz Konservatorion arvot

Osallisuus

Osallisuuden kokemus on tunne siitä, että olen merkityksellinen ja minulla on oikeus tulla kuulluksi, kunnioitetuksi ja otetuksi mukaan yhteisön prosesseihin. Osallisuus edistää yhdenvertaisuutta, moniarvoisuutta ja demokratiaa, luoden samalla vahvemman ja yhtenäisemmän oppilaitoksen.

Yhteisöllisyys

Yhteisöllisyys tarkoittaa ihmisten tai ryhmien välistä yhteenkuuluvuuden tunnetta ja keskinäistä vuorovaikutusta, jotka ilmenevät yhteistyönä, tukena ja sosiaalisena verkostona, joka luo yhteisen identiteetin ja vastuullisuuden tunnetta yhteisössä. Yhteisöllisyys ja osallisuuden toteutuminen edellyttävät myös empatiaa eli kykyä asettua toisen ihmisen asemaan, ymmärtää hänen tunteitaan ja näkökulmaansa sekä reagoida näihin tunteisiin myötätunnolla. Vahva yhteisöllisyys voi mahdollistaa osallisuuden kokemisen, sillä yhteisöllisyys tarjoaa foorumeita vuorovaikutukselle, tuelle ja yhteistyölle.

Oppijakeskeisyys

Oppijakeskeisyyden keskiössä on yksilö oppijana. Oppijakeskeisyys tukee oppijoiden autonomiaa, itsesäätelytaitoja ja kykyä soveltaa oppimaansa erilaisissa tilanteissa. Oppiminen on elinikäinen prosessi ja sille halutaan luoda ympäristö, jossa jokainen oppija voi saavuttaa potentiaalinsa parhaalla mahdollisella tavalla. Oppijakeskeisyydessä
otetaan huomioon oppijoiden yksilölliset tarpeet, kiinnostukset, oppimistyylit ja kyvyt, ja opetus suunnitellaan tukemaan jokaisen oppijan kehitystä ja oppimista. Oppijat ovat aktiivisesti mukana oppimisprosessissaan, ottavat vastuuta omasta opiskelustaan ja saavat mahdollisuuksia itsenäiseen tutkimiseen, ongelmanratkaisuun ja kriittiseen ajatteluun.

Vastuullisuus

Vastuullisuus tarkoittaa sitä, että yksilö ja yhteisö ottavat vastuun omista päätöksistään, valinnoistaan ja vaikutuksistaan ympäröivään maailmaan. Vastuullisuus ilmenee muun muassa ekologisesti kestävien valintojen tekemisenä ja yhteisön jäsenten hyvinvoinnin tukemisena. Vastuullisuuteen sisältyy myös halu oppia ja kehittyä vastuullisemmaksi toimijaksi yhteiskunnassa ja tarkastella omia toimiaan eettisestä näkökulmasta. Vastuullinen oppija ottaa vastuun omasta opiskelustaan ja oppimisestaan, huolehtii omasta motivaatiostaan ja innostuksestaan, asettaa itselleen tavoitteita ja opettelee suunnittelemaan harjoitteluaan ja opiskeluaan. Vastuullinen oppija näkee vaivaa tavoitteidensa eteen, arvioi omaa edistymistään sekä tunnistaa vahvuutensa ja kehityskohteensa.

Musiikin merkityksellisyys

Meitä yhdistää innostus ja kiinnostus musiikkiin, jonka merkity sihmiselle on valtava. Musiikissa on voimaa ja musiikki antaa paljon iloa. Hyvä musiikkisuhde ja tutkimusmatka musiikin maailmaan edistää luovuutta ja yhteisöllisyyttä ja vahvistaa kognitiivisia kykyjä ja kaikkea oppimista. Traditioon kuuluminen ja musiikillisen kunnianhimon kasvu tukevat musiikillista tunneilmaisua, itsetunnon kasvua ja onnellisuutta.

Pop & Jazz Konservatorion säätiö

Pop & Jazz Konservatorion ylläpitäjänä ja koulutuksen järjestäjänä on Pop & Jazz Konservatorion Säätiö sr, jonka hallitus käyttää organisaatiossa ylintä päätösvaltaa.  

Säätiön hallitus toimii myös oppilaitoksen johtokuntana, jonka kokouksissa on läsnäolo- ja puheoikeus myös opettajakunnan edustajalla sekä ammatillisten opiskelijoiden edustajalla. Oppilaitoksen rehtori toimii hallituksen ja johtokunnan esittelijänä.

Pop & Jazz Konservatorion Säätiö sr:n (alun perin Oulunkylän Pop/Jazz Konservatorion säätiö) perustajayhteisöinä vuonna 1991 oli 18 yritystä ja yhteisöä.

Säätiön hallitus ja oppilaitoksen johtokunta 2024:

Puheenjohtaja: 
Tuuli Paasilehto

Jäsenet:
Mika Niemelä (varapuheenjohtaja)
Kaija Kärkinen
Elina Jolma
Noora Herranen
Harri Saukkomaa

Johtokunnan kokouksissa läsnäolo- ja puheoikeudella:
opiskelija Silja Muttonen
opettaja Petteri Hietamäki

Scroll to Top