Erityisoppijat ja saavutettavuus musiikkioppilaitoksessa

TOIMINTA JA ARVOT
HANKKEET
LAADUN VARMISTAMINEN
ALUMNIT
POP & JAZZ KONSERVATORION TARINA

Erityisoppijat ja saavutettavuus musiikkioppilaitoksessa oli Pop & Jazz Konservatorion ja Helsingin Konservatorion yhteinen hanke lukuvuonna 2024–2025. Hankkeeseen sisältyi oppilaitosten yhteinen työryhmä, asiantuntijaluentoja sekä opettajien pienryhmätyöskentelyä, joissa käsiteltiin erityistä tukea tarvitsevien oppijoiden opettamista, opettajien koulutustarpeita sekä opetuksen saavutettavuutta.

Hankkeen tavoitteena oli kehittää eri musiikinlajeja edustavien opettajien pedagogista osaamista tunnistaa, ymmärtää ja ottaa huomioon opetuksen suunnittelussa ja oppituntien toteutuksessa oppilailla esiintyviä erilaisia neuropsykologisia häiriöitä siten, että kaikki voivat kokea niin yksilö- kuin ryhmäopetuksessa onnistumisen elämyksiä. Tavoitteena oli kehittää opettajien rohkeutta ja taitoja vuorovaikutukseen oppitunneilla oireilevan oppilaan huoltajien kanssa sekä laatia opetuksen hyvien käytänteiden sekä henkilökohtaistamisen ja yksilöllisen opetussuunnitelman laatimisen tueksi Varhaisen tuen malli, jonka avulla voidaan edistää opetuksen saavutettavuutta ja vastata erityisen tuen tarpeisiin. Hanketta rahoitti Opetushallitus.

Varhaisen tuen malli kansi
Pop & Jazz Konservatorio logo
Helsingin konservatorio logo
Opetushallitus rahoittaa -logo
Selaa alkuun