Pop & Jazz Konservatorion (PJK) antaman koulutuksen laatu varmistetaan noudattamalla sovittuja, kuvattuja ja yhtenäisiä toimintatapoja, asettamalla tavoitteita ja arvioimalla omaa toimintaa säännöllisesti. Toimintaa parannetaan suunnitelmallisen arvioinnin ja kehittämisen avulla.
PJK:n laadunhallintajärjestelmä, joka kattaa PJK:n molemmat koulutusasteet, koostuu vuosittaisista itsearviointisuunnitelmista ja -raporteista sekä IMS laadunhallinta- ja toimintajärjestelmästä, johon on kuvattu PJK:n keskeiset toimintaprosessit, ohjeet, dokumentit, lomakkeet ja toiminnan mittarit. Palautetta kerätään PJK:n palautejärjestelmän mukaisesti ja sen käsittely sekä sovitut jatkotoimenpiteet kirjataan itsearviointiraporttiin osana toimintajärjestelmää.
Laadun kehittäminen on integroitu pysyväksi osaksi oppilaitoksen normaalia toimintaa. Molemmilla koulutusasteilla hyödynnetään soveltuvin osin samoja periaatteita ja ammatillisen koulutuksen laatukriteereitä. Laadun kehitystyötä ohjaa rehtorin johtama laatutyön ohjausryhmä.
Laadun varmistaminen toteutetaan lakien ja asetusten sekä opetusviranomaisten ohjeiden mukaisesti opiskelijoiden, henkilöstön ja sidosryhmien osaamista hyödyntäen. PJK:n laatujärjestelmässä käytetään ammatillisen peruskoulutuksen laatukriteereitä sekä elementtejä laadunhallintasuosituksista ja taiteen perusopetuksen virvatuli-itsearviointimallista. Myös konservatorioiden yhteisiä laatutyön periaatteita sovelletaan.
Käytännössä laatutyö tarkoittaa erinomaisuuteen pyrkimistä arkityössä eli asioiden tekemistä fiksusti ja kerralla oikein, pyrkien tehokkaaseen ajankäyttöön opiskelijoiden parasta ajatellen.
Laatutyön edetessä sen keskeiset tulokset kuten itsearvioinnit ja ulkoiset arvioinnit löytyvät koulutusasteittain näiltä sivuilta.
Laatutyö / ammatillinen koulutus
Pop & Jazz Konservatorion musiikkialan perustutkinnon laadun varmistamisen keskeiset tulokset
2018
2017
Vertaisarviointiraportti opetuksen tukipalveluiden toiminnasta 2017
2016
Turun konservatorion arviointiryhmä suoritti PJK:lle vertaisarvioinnin keväällä 2016.
Arviointiryhmän mukaan ”asteikolla puuttuva – alkava – kehittyvä – edistynyt Pop & Jazz Konservatorion osaamisperusteinen ohjaus ja työssäoppimisen ohjaus asettuvat arvioijaryhmän arviossa vähintäänkin kehittyvälle tasolle. Useita hyviä käytäntöjä on jo olemassa ja niiden vielä edelleen vakiintuessa voidaan hyvällä syyllä puhua edistyneestä.”
PJK sai kunniamaininnan ammatillisen koulutuksen laatupalkintokilpailussa vuonna 2016.
”Pop & Jazz Konservatorion keskeiset tulokset kertovat, että toiminta on kattavasti laadukasta ja pysynyt sellaisena jo useamman vuoden ajan. Koulutuksen läpäisyä on parannettu johdonmukaisesti, organisaation taloudellinen pohja on kunnossa ja toimintaympäristön muutoksiin on reagoitu ajoissa. Lisäksi koulutuksen järjestäjä vetää puoleensa motivoituneita opiskelijoita, ja täyttöaste on erinomainen. Tuloksellisuusvertailussa Pop & Jazz Konservatorio on vertailuryhmän kärkipäässä ja tulokset ovat hyvällä tasolla.”
Lue tästä palkintotoimikunnan palauteraportti kokonaisuudessaan.
2015
2014
PJK:n laatujärjestelmän itsearvioinnin pilotointi
Opetushallituksen ulkoinen arviointi pilotoinnista
Laatujärjestelmän kehittämissuunnitelma 2014
Ammatillisen koulutuksen itsearviointiraportti 2014
2013
Ammatillisen koulutuksen itsearviointiraportti 2013
Laatutyö / taiteen perusopetus
Pop & Jazz Konservatorion taiteen perusopetuksen laadun varmistamisen keskeiset tulokset
Perusopetuksen itsearvioinnit 2018
Perusopetuksen itsearvioinnit 2017
Perusopetuksen itsearvioinnit 2016
Perusopetuksen itsearvioinnit 2015